top of page
חיפוש
תמונת הסופר/תOri Bronfman

הפסיכולוגיה של אמנויות הבמה

"מוזיקאי צריך קור רוח של לוחם שוורים ועוצמה פיזית של חוטב עצים". אלו המילים של יאשה חפץ, מגדולי הכנרים במאה הקודמת. מתוקף היותי פסיכולוג של מבצעים, אתם תוכלו להבין למה אני רוצה לדבר איתכם דווקא על החלק הראשון במשפט שלו- על קור הרוח.


כל מי שעוסק במוזיקה, או מכיר מישהו כזה, יודע שמוזיקאים עוברים דרך מורכבת ומאתגרת הן במישור הפיזי והן במישור הנפשי. אימונים, חזרות, הופעות, יצירה, חלטורות לפרנסה, ענייני שיווק, גיגים, לחץ שנובע מהאימונים המפרכים (מוזיקאים במתאמנים 4-6 שעות ביום), לחץ שנובע מאי הוודאות הכרוכה בהוצאת סינגל לקהל הנרחב, לחץ שנובע מפיקשוש אפשרי בהופעה. כל אלה הם חלק קטן מהאתגרים שמייצרים מתחים מתישים אצל מוזיקאים רבים. המתחים הללו עלולים לפגוע בתפקוד וגם בביצוע.


וזה עוד לפני שדיברתי איתכם על האתגרים הנפשיים שמוזיקאי חווה אם הוא נתקל ב"טוקבק" שלילי או תגובה לא סימפתית מהקהל. אחרי הכל הם מראים לעולם פיסה מתוך הנפש שלהם, ולאחר מכן גם מקבלים פידבק על כך.


הפסיכולוגיה של המוזיקה היא תחום שצבר בשנים האחרונות ידע מחקרי נרחב. למשל, ידוע שמחשבות שקושרות את תגובת הקהל לחלקים שמרכיבים את האישיות, עלולות לפגוע במוטיבציה הפנימית, ולשנות את מצב הרוח. לכן, זיהוי המחשבות האלה והפרכתן, עשויים להחליש את השפעתן, ולייצר תפיסת עצמי שאיננה תלויה בתוצאות הביצוע.


הכוח לשפוט את העצמי על בסיס תכונות שאינן תלויות בתגובה חיצונית, מאפשר לנווט את המציאות באופן הרצוי, ולא להיות קורבן של נסיבות.





0 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


bottom of page